کد مطلب:36139
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
آيا معاد امر محالي است و عقل آن را رد مي نمايد؟
معاد و بازگشتي كه در اديان الهي مطرح است، از اموري نيست كه عقل آن را محال بشمارد. توضيح اينكه عقل يك سلسله امور را محال مي داند; مانند اجتماع نقيضين; يعني يك چيز در آن واحد و در مكان واحد نمي تواند هم باشد و هم نباشد; ولي اينكه انسان ها پس از اينكه مردند و اجزاي جسدهاي آنان از هم پاشيد و يا سوخت و خاكستر آنها بر باد رفت، در قيامت عناصر آنها جمع شده و جسم آنان را تشكيل دهد و روح به آنها تعلّق گيرد، به هيچ وجه محال نيست. آري; نياز به يك علم و قدرت غيرمحدود و گسترده اي دارد، كه آن علم و قدرت خداوند است. از اين رو هيچ كس از دانشمندان و متفكّران بشري براي محال بودن معاد دليلي نياورده است. منكران معاد هم كه در زمان نزول قرآن بودند، به دليل استبعاد آن را منكر مي شدند; مثلاً نقل شده است كه ابي بن خلف نزد پيامبر آمد و استخوان پوشيده اي را در دست داشت. به هم فشرده تا نرم شد، گفت چه كسي اين استخوان ها را زنده مي كند; در حالي كه اين چنين نرم شده است؟ آيه اي در پاسخ وي آمد: «قل يحيها الذي انشاها اول مرة و هو بكل خلق عليم(1); بگو اينها را حيات مي بخشد آن كسي كه آنها را در اول بار پديد آورد و او به هر آفرينشي دانا است». و در برخي از آيات قرآن آمده كه بازگرداندن آسان تر از آفريدن اولي است.
وقتي ثابت شد كه مسأله معاد از نظر عقل محال نيست، دليل براي وقوع لازم دارد و دليل بر وقوع آن ضرورت اديان و كتاب هاي آسماني مخصوصاً قرآن است، و قرآن در ده ها آيه اين مسأله را يادآور شده است. با اين وصف روشن مي شود كه معاد يك امر خيالي نيست، بلكه حقيقت دارد.
( بخش پاسخ به سؤالات )
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره يس، آيه 79.
ـ986ـ
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.